Blogg

Nu äntligen!

Det har gått ett tag igen. Jag jobbar mycket och på senare tid jobbar jag dessutom på annan ort och veckopendlar vilket innebär mindre tid i garaget :(.

Sen tar enduro och trial en hel del tid också. Men äntligen är hoj nr.2 klar (regnhojen eller reservhojen) ihop igen.

Motorn har fått sig en översyn men den är fortfarande helt original. Nu stundar Italian Days på Anderstorp och sen förhoppningsvis Classic racing på Anderstorp två veckor senare.

Under tiden jobbar jag vidare med att sätta ihop hoj nr.1. Den har fått en total översyn och en del trimning min motorbyggare. Planen är att ha en lite annorlunda färg. Jag hittade ett kåpset ifrån England där det satt på en 996a som gick British Superbike (eller kan ha varit en 998).

 

Förhoppningen är dock att det inte går lika illa som för denna hojen då den brann upp i ett av racen och höll på att fälla Noriyuki Haga i samma veva.

Min cykel håller på att skruvas ihopa men det är inte en sån brådska längre då hoj 2 är klar.

Motorn ska ju också i :)

Men det går ju fort så än finns det hopp...

 

Gotland Grand National

Eftersom det har varit dåligt med RR denna säsongen så har jag fokuserat mer på enduro. Och för att ha något mål med körningen så har jag siktat på att köra ett par tävlingar och efterhand har planen på att genomföra enduroklassikern blivit mer o ch mer lockande. Jag började året med Stångebroslaget i Linköping. Det var en riktigt kul bana och en jä**a massa startande i min klass.

Därefter var tävling 2 i klassikern Ränneslättsloppet. Sten, sten och åter sten i småland..... Tufft var det men det gick bra det med. Här är vi precis innan start.

Slutligen var det dags för den något klassiska Gotland Grand National. Denna har man ju sett på tv. Speciellt hästskon var man lite nervös över. Och med all rätt. De hade kört in 100 ton matjord tillsammans med massvis av regn den sista tiden gjorde detta till ett lerhål som heter duga.

Dock såg det värre ut än det kändes att köra. Jag planerade att ta det lilte lugnt dels för att jag hade hört om den hala kalkstenen - och den var HAL!! - och dels för att jag skulle klara mina 3 varv som man var tvungen att genomföra för att klara enduroklassikern. Det kändes faktiskt bättre än jag trodde att det skulle göra. Jag hann med 4 varv på 3 timmar och 11 minuter. Lite mer gas på alla varven så hade det blivit ett 5e varv. Så får det bi nästa år :)

Efter fullföljt lopp :)

Lite sliten var man.

Och hojarna kommer att kräva lite tvätt o service.....

 

Salu sida

Jag har under åren skaffat mig ett lite större lager än nöden kräver. Jag har därför gjort en salusida där jag har delar av mina ducatidelar och annat till salu. Bara att klicka på Till salu/ For sale fliken och sen på bilden för förstoring och beskrivning. :)

 

Ljud.....

Samma visa varje år. Ljudet är problem. Och eftersom jag har hållit på en del med att försöka fixa lösningar på det så har det dykt upp lite förfrågningar om man kan hjälpa till.

Senast var det en Yamaha R6 som hade lite problem.

Så här klarar man sig inte, definitivt inte på Knutstorp.

Så det fick bli till att leta upp en större dämpare och svetsa lite rör och så här blev det. Tyst som en musfjärt numera ;)

RR news

På RR sidan har det också hänt en hel del. Jag har lyckats få ihop 1199/1299 hybriden. Det har krävts en hel del funderande och letande på forum men det lyckades till slut. Jag fick även göra en utflykt till Br. Hörberg i Löddeköpinge för att få tillgång till Ducatis service program. Det behövdes göra en ny inlärning av växelgivaren för att ecun skulle förstå den nya från 1299an.

Därefter var det dags för en tur till Björndalens Racing - Conny för lite bänkning.

Man kan säga att vi blev mer än nöjda. Jag kör en SSTK ecu från Ducati Kaemna, hemmabyggt avgassystem och pcV och i övrigt standard utrustning och 1299 motor. Reultat: Tadaaaa  195,5 SAE hästar på hjulet. Mer än Connys 1299a med Termignoni titansystem och kolfiber ljuddämpare. Dessutom var det 2 hästar mer än exakt samma motor gav med Termignoni Reparto Corse systemet (för typ 100 lök). Så man får väl säga att Connys rörberäkningar och mina svetskunskaper lönade sig. Jag får ringa Termignoni i höst och erbjuda mina tjänster....

 

Dock blev jag uppringd av en Ducatikollega som hade en havererad motor och som precis skulle gå på semester och hade bokat massor med bandagar. Klart han fick köpa min motor.

Jag skulle ändå inte köra så mkt i år. Och hade dessutom skaffat en gammelmoppe igen för nästa år blir det Classic :)

Inte den vackraste och definitivt inte den mest välservade men nåt ska man ju ha och göra i vinter....

Lite lack gör susen.

Jag hade dessutom kvar en hel hög med delar till äldre ducati så det ska nog bli hoj av detta också.

Naturligtvis måste man ju se vad det är man har skaffat och tur var det för i pcIIIan låg ingen mapp och den saknade MYCKET bränsle....

 

 

 

Instagram

Kommande event

Inga event i september 2020

Sponsorer

Länkar